Future Organizational World
Journal A Networked Research Dialogue. © Dr. Antonio Grandío Botella. |
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Aiming to integrate some new Management and Organization approaches (Learning Organizations, TQM etc.) with the older ones (Strategic Management, Resources Based View etc.), and based upon a constructivist view, this paper proposes a continuum of the collective "weltanchauung" and the meanings shared by both academic and organizations communities. It is distinguished two main dimensions: the vertical or Organizational, regarding 7 levels of Learning (Conditioned, Operating, Imitative, Strategic, Transformational, Awareness and Realizing/ Metanoia) and the horizontal or Social (close to the Schein's concept of culture, ranging from "artifacts" to "basic assumptions") from which seven stages come out: Familiar, Normative, Social, Economic, Informative, Systemic and Complex.
La tesis de este artículo es que los estudios de adaptación al trabajo actuales enfocan erróneamente el objeto de estudio. Creemos que este objeto no puede ser el individuo, aunque se trate de comprender la adaptación de individuos. Se trata de trabajadores, y por lo tanto hay que enfocar la adaptación en lo que tiene el individuo en común con la organización a la que ha de adaptarse, y que lo identifica como trabajador. Y ese objeto de estudio no está en el individuo.