(Ens) passen altes! Qui li posarà el cascavell al valencià?


Benvolgudes amigues i amics,

El passat dia 2 d'abril de 2008 el Consell de Govern va aprovar dos documents de molta importància per al futur dels estudis a la Universitat Jaume I. D'una banda les Directrius generals pròpies per a l'elaboració de plans d'estudis oficials de grau de la Universitat Jaume I conforme al RD 1393/2007, i de l'altra banda la Proposta de document d'estil de l'UJI.

El primer document, que té com a finalitat “dissenyar i promoure la nova oferta acadèmica de l'UJI”, és una concreció i una adaptació del Model educatiu de l'UJI, (http://www.uji.es/bin/canals/eeu/modedu/medu-07.pdf) aprovat pel Claustre el 5 de novembre de 2007, model que s'estructura al voltant de vuit eixos: model orientat a l'aprenentatge i centrat en l'estudiantat, tecnologies de la societat de la informació, formació al llarg de la vida, multilingüisme, internacionalització, mobilitat i ocupabilitat, compromís social, l'estil en l'oferta formativa i educativa i garantia de qualitat.

El segon document, Proposta de document d'estil de l'UJI, defineix aquelles característiques específiques, identificadores des de l'exterior, diferenciadores. I vet aquí quines són aqueixes característiques:” la llengua estrangera, la informàtica i el humanitarisme, ciutadania europea i coneixement d'altres cultures des de diferents perspectives.”

Però on està el valencià i la seua promoció en aquesta nova etapa? En els dos documents recentment aprovats no hi figura. Hem d'anar a buscar-lo en el Model educatiu de l'UJI, document que representa un autèntic problema de comprensió pel que fa al català, però que ens aclareix, en canvi l'estatus de l'anglès:

Per molt que el document Proposta de document d'estil de l'UJI pose cura per no nomenar de quina llengua estrangera estem parlant, el Model Educatiu de l'UJI ho deixa clar i sense eufemismes en l'apartat 4. Multilingüisme: “....En aquest sentit s'ha de procurar la promoció activa de la docència en anglès i l'augment de l'oferta formativa en altres llengües d'interès científic i social, com ara el català, el francès, l'alemany, el portugués o el romanès”.

Ja no sabem si “el català” té el tractament que tenen les llengües estrangeres de segon nivell, com el romanès o el portugués, o bé que no mereix la seua promoció activa o és una altra llengua d'interès científic i social. Almenys el següent paràgraf ens tranquil·litza un poc quan s'afirma que “el model educatiu ha de consolidar la formació en valencià, llengua pròpia i oficial de l'UJI i fomentar la seua extensió i ús en els àmbits docents i administratius”

Efectivament, tot i que els Estatuts de la Universitat van creure oportú redactar dos apartats diferents per a la potenciació, consolidació i plena normalització de l'ús del valencià (article 5, i) d'una banda, i de l'altra per a l'impuls del multilingüisme (article 5, f), ara tot això queda subsumit en un únic apartat titulat “multilingüisme”, on el valencià ocupa les dues línies i mitja citades de les nou que hi ha redactades.

Bé, ja sabem on som. És per això que el Consell de Govern és capaç de marcar objectius concrets per a la docència en llengua estrangera però no per al valencià. Pel que fa a la llengua estrangera es diu que “cal establir com a estil la necessitat que els alumnes cursen un mínim del 5% de crèdits en llengua estrangera. I, atès l'esforç que suposarà al professorat impartir classe en una llengua estrangera, aquest professorat “hauria de tenir un reconeixement de docència de qualitat, amb trascendència en la dedicació del professorat”.

Actualment per si algú no ho sap s'imparteixen en llengües estrangeres (excepció feta de les obligatòries –llengua anglesa, etc.) el 0,2% dels crèdits (22 crèdits, és a dir: 10 professors imparteixen alguna assignatura o tros d'assignatura), el 0'17% en anglès. La proposta és passar de 22 crèdits a un mínim de 715 crèdits. La Comissió d'Estil no fixa terminis, per al curs que ve? És un avís per a navegants.

Però, per a això s'han planificat els recursos humans, el professorat, que impartirà la docència en anglès? S'han establert els requisits lingüístics en l'àmbit acadèmic per poder donar les classes en anglès?

Que nosaltres sapiem encara no s'han establert les condicions prèvies, els conceptes essencials i les regles bàsiques que han de regular la interacció a les classes, ni s'han fixat uns criteris d'usos lingüístics en la docència.

S'ha consultat la Comissió de Política Lingüística abans d'adoptar aquestes resolucions? Es suficient amb els criteris de la Comissió d'Estil?

Això pel que fa a l'anglès. I pel que fa al valencià? Per què no s'han fixat encara, atesa la importància del moment actual, uns percentatges mínims, uns objectius d'increment de docència en valencià? Per què per al valencià no s'aplica l'article 102.5 dels Estatuts, que diu que per a aprovar la RLT anual del PDI cal atendre, entre altres coses, a “la consolidació de la llengua pròpia” en la docència?

En diversos fors i escrits hem defensat la conveniència que la política lingüística de la Universitat fóra una, planificada i unificada, per a totes les llengües, el català inclòs. No pot ser que per una banda vaja l'anglès i les seues comissions, per l'altra el català i la Comissió de Política Lingüística i pel mig el castellà. I ho continue defensant. Com també he defensat la conveniència que hi haguera un Vicerectorat de Política Lingüística, que portara endavant eixes polítiques i negociara, conjuntament amb el Vicerectorat de Professorat, amb àrees de coneixement, departaments i centres.

Aquesta vegada, com tantes altres, (ens) han passat altes... Qui li posarà el cascavell al valencià? o hauria de dir, al professorat per fer docència en valencià? No per castigar-lo, que ja ho està prou, sinó per reconèixer el seu mèrit, per estimular-lo, per defensar-lo institucionalment, per formar-lo i per incentivar-lo en la seua productivitat i com a docent de qualitat, amb transcendència en la seua dedicació.

Quan la docència en valencià i la política lingüística en general serà considerada una prioritat que calga resoldre amb urgència, claredat i contundència pel Consell de Direcció?

Maties Segura Sabater
Tècnic lingüístic
Castelló de la Plana, 8 d'abril de 2008
<h3></h3>