Apuntar un cañón para dar en el blanco
Per connectar amb la Web del curs de física d'Angel Franco García, entreu al navegador ladreça:
http://scsx01.sc.ehu.es/sbweb/fisica/
i premeu enter.
Punxeu aleshores sobre lenllaç:
Índice de applets -> Cinemática ->Apuntar
un cañón para dar en un blanco fijo
La primera cosa que heu de fer és llegir atentament la introducció
de la pràctica i després anoteu en una memòria els resultats
següents, que obtindreu del applet al final, és a dir,
de la pràctica simulada que trobareu al final.
1) Premeu el botó nuevo i, fent us del menor nombre de intents, anoteu el valor del langle que fa impacte al blanc. Com a resultat daquest apartat donareu: Nombre dintents, posició del blanc, velocitat del projectil i angle obtingut dimpacte. Heu dintentar trobar, en els casos en que siga possible, els dos angles que fan impacte, tal i com suggereix el text.
2) Repetiu amb dues posicions més lapartat anterior, i anoteu els resultats.
3) Fent us de les equacions que sintrodueixen al text de la pràctica simulada, calculeu per a una posició nova els dos angles teòrics dimpacte i comproveu el resultat a la pràctica simulada introduint eixos angles i fent impacte al primer intent. Com a resultat donareu els càlculs efectuats i anotareu el resultat del llançament amb el valor calculat. (Podeu fer us del programa Mathematica que es troba instal·lat als ordinadors de laula. El comand Solve[eq,vars] resol lequació eq per a les variables vars)
4) Comproveu la relació
amb els dos angles que heu obtingut als apartats 1) i 2), i deduïu-la a partir de les equacions de la pàgina web.
5) Lerror comès en la posició dimpacte dependrà,
lògicament, de lerror amb el que introduïm langle en
el canó.
Suposant que lobjectiu està a la mateixa altura que el canó,
i que la resta de variables (velocitat del projectil, etc) no tenen error, calcula
per derivades parcials lerror en la posició x dimpacte del
projectil, en funció de lerror comès en la introducció
de langle q.
Fes una representació de e(x)/ e(q) fent ús de les capacitats
de Mathematica. (La funció Plot[fun,rang] tajudarà. Utilitza
valor típics per als valors incògnita.)